Vask af åndbart cykeltøj

Dette forum er til diskussion af klubdragten. Erfaringer, konstruktiv kritik af den nuværende samt ønsker til den fremtidige dragt. Kun klubbens medlemmer kan se denne tråd.
Besvar
Gunner Andersen
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23

Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Gunner Andersen »

Hej alle
Dele af vores flotte nye cykeltøj er af åndbart materiale. Sådanne materialer har i mange år kunnet fås, Gore-Tex var tidligt på banen.
Men, hvis man læser vaskeanvisninger er det materialer, som kræver særlige hensyn ved vask.
Er der nogen, som har erfaringer med vedligeholdelse af dette tøj :?: ?
Måske Jesper A. som har haft en jakke i længere tid :?:
Gunner/Ældste Brumbasse :geek:
Jesper Andersen
Indlæg: 778
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Jesper Andersen »

Jeg vasker alt mit cyjeltøj ved 40 grader på en lynvask (20 min).centrifugering ved 800 o/min 👍
Og aldrig skyllemiddel
Jesper Andersen
Gunner Andersen
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Gunner Andersen »

Tak for et hurtigt svar.
Med almindeligt vaskemiddel? :geek:
Gunner/Ældste Brumbasse :geek:
Jesper Andersen
Indlæg: 778
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Jesper Andersen »

Ja det bruger jeg
Jesper Andersen
Lars Rousing
Indlæg: 244
Tilmeldt: 02 jul 2020, 05:12

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Lars Rousing »

Vi, eller Melanie, bruger aldrig alm skyllemiddel . Istedet øko hvid eddike fra netto, udover det blødgør tager det også gedlugten :D
Det må ikke være brun eddike er tilsat noget olie af en slags.
Ronny Sonne
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jun 2020, 19:57

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Ronny Sonne »

Hej Lars (Melanie)

Herunder et lille skriv omkring eddike.
Lys eddike er uden karamel :)

Om du tænker sukker = olie - fordi sødesager feder :lol: ??

Men korrekt, man siger tit at vask med eddike blødgøre tøj og holder bedre på farverne.
Og ikke mindst fjerner det også svedlugt fra vores tøj, når det har været ude af skabet - læs bliver brugt. 8-)
Det bedste er dog altid at få tøjet vasket umiddelbart efter brug, dermed sætter svedpartikler sig ikke fast i stoffet.

Lagereddike:
Findes i to udgaver. En klar, uden nogen former for tilsætninger, og en brunlig, der er farvet med karamel og tilsat salt og krydderier.
De to eddiker er nøjagtig samme produkt, og de kan anvendes til de samme formål.
Anvender du eddiken til noget, der ikke skal tage farve, bør du dog anvende den klare udgave, men i mange tilfælde kan du blot anvende den, du har på lager.
Lagereddike er billig, og smagen er neutral, hvorfor den især bruges til syltning af grøntsager og marinering af sild, hvor der typisk anvendes store mængder.


Info hentet fra : https://www.gastrofun.dk/artikel/eddike
Ronny Sonne
Gunner Andersen
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Gunner Andersen »

Retur til vaskeriet!
Tak for bidrag fra gode Pedaleurer og deres "vaskemestre".
Har søgt at indhente nærmere info fra vores leverandør af tøj, Jan L. og fra importøren af et af de specielle produkter.
Det står fast, at vask og imprægnering er to forskellige processer.
Vask:
Helst straks efter brugen, blandt andet for at få udvasket salte i den åndbare membran. Til vask anvender nogen almindelig flydende vaskemiddel fra husholdningen. Andre en af special sæberne. Det kan være Zepla Sportvask, Nikvax Tech Wash eller Assos. Disse midler er dyrere end de almindelige fra husholdningen. Nikvax Tech Wash udmærker sig ved, at to stykker tøj er maximum load, altså ca. 10 % af hvad maskinen kan klare - læs "ikke særlig grønt".
Nogen supplerer vasken ved at skylle efter i klar eddike, gerne økologisk. Det påstås at fjerne "gedelugten".

Imprægnering:
Skal ske efter behov, måske efter 5-10 gange med vask. Tøjet skal være rent, men ikke tørt. Hertil sælges special midler som Nikwax TX Direct eller Zepla imprægnering.

Brug aldrig skyllemiddel.
Undgå velcrolukninger.
Undgå tørretumbling.
Brug gerne vaskeposer.

Var der nogen som sagde, det var nemt af få det flotte, nye cykeltøj :lol:
Gunner/Ældste Brumbasse :geek:
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 871
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Allan Herskind »

Rigtig fint Gunner.
Er det så en god ide at vaske alt det nye tøj på den måde, eller er det kun noget af det?
(Jeg har ikke kigget nærmere på det, men det har du, heldigvis)

Hvis det er slemt bruger jeg "sportsvask med Rodalon", men det er måske "forbudt" med det nye?
Venlig hilsen
Allan Herskind
Vil du være med på vinderholdet?
Så kom og kør i Turbogruppen i 2024 :D
Gunner Andersen
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Gunner Andersen »

Undskyld ex.formanden måtte vente på svar.
Jeg synes vaskemetoden og imprægnering måtte afprøves i praksis.
Som udgangspunkt har jeg valgt Zepla som er anbefalet af Jan L. Imprægneringsvæske fra samme producent er endvidere prøvet.
Vaskemidlet fungere fint, det er meget effektivt. En 8 år gammel regnjakke - Assos - blev ret pludseligt ren. Pas på ikke at bruge for meget, det skummer.

Imprægnering, husk at tøjet skal være rent inden : Overgangsjakken og vindvesten bliver vandskyende. Det øvrige klubtøj har ingen gavn af imprægnering.

Har testet yderligere:
Den gamle overgangsjakke kan ikke imprægneres med Zepla, den bare suger vand til sig bagefter. Fint når den nu er nedgraderet til "havearbejde".
En anden overgangsjakke - åndbar - af mærket NH+ bliv rigtig fin og vandskyende efter behandlingen.
Den gamle Assos regnjakke blev som ny.
Mit gamle regntøj - Tenson - blev som nyt igen.
Ved lejlighed vil både skoovertræk og handsker komme med i maskinen.
Gunner/Ældste Brumbasse :geek:
Ronny Sonne
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jun 2020, 19:57

Re: Vask af åndbart cykeltøj

Indlæg af Ronny Sonne »

Gunner Andersen skrev: 10 apr 2020, 13:37
Har testet yderligere:
Den gamle overgangsjakke kan ikke imprægneres med Zepla, den bare suger vand til sig bagefter. Fint når den nu er nedgraderet til "havearbejde".
Det må være fedt at havemanden bruger samme størrelse tøj som dig Gunner.... :lol: :lol: :lol:
Ronny Sonne
Besvar