Tips og triks den første træningsmåned

Vi diskuterer cykeludstyr, træningsmetoder, kalorieindtag, drikke mm.
Besvar
Michael Kjærskov
Indlæg: 402
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:30

Tips og triks den første træningsmåned

Indlæg af Michael Kjærskov »

Nu skal vi ENDELIG til at mødes til fællestræninger fra Planken igen 😀, og jeg vil af den årsag dele lidt personlige erfaringer/observationer, som man kan vælge at læse, indtage eller skippe efter behov.

Vintercykel/sommercykel, med/uden skærme?
På sæsonåbningsdagen er der lovet lidt tvivlsom vejrudsigt med mulig vand på menuen.
Jeg dukker derfor op på vinterrammen med en lang skærm bagpå 😇, så mine højt værdsatte klubkammerater ikke bliver møget til, hvis de har brug for at bruge mig som windbreaker.

Højprofil fælge?
Disse ser selvfølgelig SUPER fede og hurtige ud, men er sjældent vanvittig praktiske når vestenvinden bider fra sig i forårs- og efterårsmånederne. Så overvej, om der skal være unødig uro i gruppen på sidevindsstykkerne på opstartsturene, når vinden tager fat i dine højprofilfælge. For det gør den.

Dæk?
Personligt kører jeg altid på vinterdæk det meste af april måned (med mindre vi er på klubtur i Italien).
Vejene er ofte FYLDT med huller (og i år er ingen undtagelse 😱). Da landmændene i et stykke tid har været i gang på markerne, ligger der på denne tid af året også altid en del sten, grus og møg på vejene, som bare venter på at blive “samlet op” af de fine bløde sommerdæk.
Så tænk over hvor ramponerede dine dæk er, og om det nu også er så vigtig at have de hurtige, lette og TYNDE racedæk på til at starte med❓ Et par tykke, tunge vintersutter er jo også god træning 😉

Dæktryk?
Lad nu vær’ med at pumpe 800 bar i dækkene 😳. Der ligger efterhånden mange gode tests på, hvad det optimale dæktryk er, og alt efter valg af dæk, dækbredde, clincher eller tubeles er 4 - 6 bar ofte passende. Et lavt dæktryk gør ofte også, at man ikke punkterer så ofte når vejene er våde eller nassede, som de jo ofte er i opstartsmåneden.

Service (Kabler, lejer, bremser, kassette, kæde m.m.) ?
Når så min sommercykel endelig får lov at komme ud på de fynske forårsveje, har den altid inden da været til vinter-serviceeftersyn hos en af klubbens sponsorer, - hvis ikke jeg selv har haft tid til at gennemse den. Her er kabler, lejer, fittings, pulleyhjul m.m. efterset og blevet smurt op, og bremseklodser, kæde, kassette og gear efterset.
Jeg GIDER nemlig ikke stå på den første tur på sommerrammen, med en cykel der larmer som flishugger, og fornemmelsen af at den stille og rolig falder fra hinanden - og det gider mine klubkammerater heller ikke 😉
Så brug Folkebo Cykler eller Surf & Ski - og Bike, hvis du ikke selv har tiden/evnerne.

Baglygte?
Hav evt. en lille blinker med/bagpå. De 4-hjulede trafikanter skal lige vænne sig til, at der pludselig kommer en masse 2-hjulede trafikanter, de skal dele vejene med. Så øg din og dine klubkammeraters sikkerhed, og sørg for at være SYNLIG. Det bliver også tidligt mørkt, solen står lavt m.m. Min baglygte vejer ca. 50 gram, så det er ikke den der tynger på cyklen lige pt. 😉

Nu skal det selvfølgelig nok passe at jeg har jinx’et det hele, og at det er min cykel der på søndag eller på en af de første træningsture trækker de fleste defekter og/eller skal bøvles med og ventes på 🤬 Men nu er tankerne delt 😀.

Med håbet om en FANTASTISK 2024-sæson

Michael
Michael Kjærskov

Think outside, no box required :D 🚴💨
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 921
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Tips og triks den første træningsmåned

Indlæg af Allan Herskind »

👍
Venlig hilsen
Allan Herskind
Vil du være med på vinderholdet?
Så kom og kør i Turbogruppen i 2024 :D
Bent Bächler
Indlæg: 309
Tilmeldt: 29 jun 2020, 19:11

Re: Tips og triks den første træningsmåned

Indlæg af Bent Bächler »

Word spoken! 👍
Bent
Steen Jæger
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10 maj 2022, 16:22

Re: Tips og triks den første træningsmåned

Indlæg af Steen Jæger »

Tak for alle gode råd om optimering af cyklen mv.

Desuden - og især - tak for den gode styrketræning nede i sportscentret hen over vinteren. Det var hyggeligt, men også en seriøs træning, hvor svagheder kom frem.

Tænker blot her til morgen, hvor alle bevægelser stadig gør lidt nas, og om vi skulle have konkurreret lidt mindre på de forskellige øvelser i onsdags. 😀💪🏻
Lars Rousing
Indlæg: 264
Tilmeldt: 02 jul 2020, 05:12

Re: Tips og triks den første træningsmåned

Indlæg af Lars Rousing »

Flot beskrevet Michael, og ang steens kommentar fra onsdagens styrketræning, går jeg stadig som en zombie, aaaavvvvvv. :D
Besvar