Tubeless opsætning

Vi diskuterer cykeludstyr, træningsmetoder, kalorieindtag, drikke mm.
Jan Schulz
Indlæg: 122
Tilmeldt: 14 apr 2021, 22:44

Tubeless opsætning

Indlæg af Jan Schulz »

Mon der er en kyndig tubeless-klubkammerat der kan give et godt råd til en kommende nybegynder ud i den slangeløse kørsel.
Har fået lidt smag for at køre lidt på grus som et fint suplement og afveksling til landevejen. Jeg har en Giant Tcr landevejs cykel der kan tage op til 32 mm dæk og jeg har kørt med Panaracer gravelking SK 32 mm med slange. Men de er ikke særligt punkteringsresistente. Jeg har nu forsøgt at sætte dem op uden slange. Men kan ikke få dem til at “springe ud”. Har læst at netop denne model kan være vanskelig at få til at sætte sig på plads. Er der en der har nogle gode råd hvad det angår?
Claus Frostholm
Indlæg: 42
Tilmeldt: 08 jul 2020, 21:21

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Claus Frostholm »

Jeg har netop med de dæk haft held med at putte en slange i først, pumpe op og få dækket til at sætte sig. Herefter slangen ud i den ene side, dækket på igen i den side og så pumpe med kompressor.
God fornøjelse😊
Jan Schulz
Indlæg: 122
Tilmeldt: 14 apr 2021, 22:44

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Jan Schulz »

Claus Frostholm skrev: 18 nov 2023, 11:47 Jeg har netop med de dæk haft held med at putte en slange i først, pumpe op og få dækket til at sætte sig. Herefter slangen ud i den ene side, dækket på igen i den side og så pumpe med kompressor.
God fornøjelse😊
Tak for godt råd. Prøver om det kan virke for mig. 🙏
Casper Wulff
Indlæg: 133
Tilmeldt: 08 sep 2021, 17:07

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Casper Wulff »

Hej Jan
Har du prøvet at tage ventilkeglen ud når dækkene skal pumpes op?
Jesper Andersen
Indlæg: 799
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Jesper Andersen »

Ventilkegle ud
Trykluftpistol på og så kommer det på plads med et knald
Tubelessvæske i
Ventilkegle på
Sørg for at væske kommer rundt også i siderne. Tag hjul af og læg det ned mens du banker det i gulvet 360 grader på begge sider
Monter igen og kør;-)
Køb dette sæt. Det gør det meget nemmere hvis hul ikke kan lukkes https://www.cykelgear.dk/reservedele/tu ... lsrc=aw.ds
Jesper Andersen
Jan Schulz
Indlæg: 122
Tilmeldt: 14 apr 2021, 22:44

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Jan Schulz »

Tak for alle de gode råd. Men har prøvet alt hvad der er nævnt. Dækket springer ikke ud. Luften fiser bare ud mellem dæk og fælg. Har prøvet med et “låne-dæk”. Det springer ud uden problemer, med det samme. 🙄
Jesper Andersen
Indlæg: 799
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Jesper Andersen »

Prøv at lave en sulfoblanding og smør dækkanter og forsøg så med kompressor igen.
Jesper Andersen
Frank Rosander
Indlæg: 95
Tilmeldt: 21 apr 2021, 13:41

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Frank Rosander »

Jeg har lige haft mit tubeless dæk af, .kan ser der ligger en hinde hele vejen rundt, noget af det virker som lidt indtørret. Skal det være sådan, eller skal det hele være som væske.
Michael Kjærskov
Indlæg: 402
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:30

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Michael Kjærskov »

Frank Rosander skrev: 28 jan 2024, 13:12 Jeg har lige haft mit tubeless dæk af, .kan ser der ligger en hinde hele vejen rundt, noget af det virker som lidt indtørret. Skal det være sådan, eller skal det hele være som væske.
Sealant-væsken tørrer ind med tiden og sætter sig som en hinde som du beskriver Frank. Det er bl.a. også derfor det er vigtigt at efterfylde væske en gang imellem, ellers risikerer du at stå med en siver en dag som ikke lukker.... det er der en ven der har fortalt mig :lol: 🙈
Michael Kjærskov

Think outside, no box required :D 🚴💨
Frank Rosander
Indlæg: 95
Tilmeldt: 21 apr 2021, 13:41

Re: Tubeless opsætning

Indlæg af Frank Rosander »

Tak Michael. Skal man fjerne den hinde, eller er det lige meget
Besvar