Efterspænding af skruer og bolte.

Her skrives om input om alt det der kan være med til at højne sikkerheden på landevejen, og hvor vi ellers kører.
Besvar
Gunner Andersen
Indlæg: 247
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23

Efterspænding af skruer og bolte.

Indlæg af Gunner Andersen »

31/7-2018 havde motions-gruppen en trist afslutning ved en skiltespurt hvor 2 mand måtte i asfalten.
Da de to tilskadekomne var kommet på de tilskadekomne cykler kom endnu en skade frem for aftensolen. En tredje rytter var ramt.
Venstre pedalarm var faldet af af cyklen!
I den konkrete situation kunne rytteren have trådt højre side af kranksætte ud af lejet.
Det er Shimano, vel omkring halvdelen af medlemmernes racercykler kører med systemet.
Til dato har jeg regnet det for at være et rimelig sikkert system. To bolte udgør sammenspændingen omkring strålerne i akslen. En låseplade har en stift i akslen og skal, når boltene er løsnet, drejes for at stiften slipper akslen.
Det fremgår af instruktionen, at boltene skal spændes med 12-14 NM.
Med tre cykler med omtalte Shimano kranksæt måtte jeg efterse mine egne cykler med en momentnøgle.
To ud af 3 cykler kunne spændes mere.
Hvornår har du efterspændt dine cykler???
Lad mig til slut gøre en indrømmelse, jeg er fan af Campagnolo. Synes specielt Shimanos løsning for kranksættet er underlig og grim, FSA, Sram og Campa har gjort det smukkere og måske mere sikkert.
Gunner/Ældste Brumbasse :geek:
Besvar