Zone 2 træning

Indlæg fra gruppen, hvor der køres og trænes med henblik på cykelløbsrace, så man vil være i stand til at begå sig i den allerforreste gruppe i motionsløb.
Besvar
Jesper Andersen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Zone 2 træning

Indlæg af Jesper Andersen »

Vi taler tit om zone 2 træning og i den kommende sæson måske endnu mere. Her er lidt mere omkring emnet og om hvordan du finder din zone 2
https://youtube.com/watch?v=qWSMTbg0P3U&feature=share
Jesper Andersen
Frank Rosander
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 apr 2021, 13:41

Re: Zone 2 træning

Indlæg af Frank Rosander »

Interessant indlæg. Jeg tror min zone 2 ligger mellem 110 - 142. Men er det ikke et stort spring.
Jeg har en maxpuls på 177 og hvile på 43
Jesper Andersen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 29 jun 2020, 18:02

Re: Zone 2 træning

Indlæg af Jesper Andersen »

Efter at have set videoen kan jeg jo spørge: har du problemer med at tale i hele det pulsområde?😉👍
Jesper Andersen
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 873
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Zone 2 træning

Indlæg af Allan Herskind »

Har også været inde og se videoen.
Interessant at man kan finde sin zone uden hjælpemidler.
Kiggede så lidt rundt for at se om man også kan finde sin zone 4 på tilsvarende vis, men det lykkedes mig ikke at finde.
Men det må vel være der hvor man kun kan sige ja eller nej og opefter :-)
Venlig hilsen
Allan Herskind
Vil du være med på vinderholdet?
Så kom og kør i Turbogruppen i 2024 :D
Michael Kjærskov
Indlæg: 390
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:30

Re: Zone 2 træning

Indlæg af Michael Kjærskov »

Zone 2 har jo været min kæphest i snart mange år :D Så hermed lige et par kommentarer til jeres indlæg.

Allan:
Du du har fuldstændig ret. Zone 2 defineres som hvor man kan snakke i hele sætninger. Zone 3 er snakkegrænsen (hvor hele sætninger ikke kan gennemføres uden en mundfuld ekstra luft). Zone 4, er hvor der kan "snakkes" i enstavelsesord, OG Zone 5 er hvor der kun kan høres tungt åndedræt og ellers er helt stille :lol:

Frank:
Zone 2 er individuel fra person til person, afhængig af ens træningstilstand samt trænerbar (kan øges ved den rette træningsform), OG kan kun præcis stilles ved en laboratorietest. Der er flere forskellige definitioner for hvor den typisk ligger. Typisk defineres Zone 2 som 60-70 % af pulsreserven. Nogle steder vil du dog også se at den angives som 65-75 % eller sågar 70-85 %.
Personligt definere jeg min Zone 2 som 60-75 % af pulsreserven. Hvis vi overfører denne til dine tal vil din zone 2 være:

Maxpuls - hvilepuls = pulsreserve
177 - 43 = 134

60 % af pulsreserven = 80 (+ hvilepuls 43) = 123
75 % af pulsreserven =107 (+ hvilepuls 43) = 150

Din Zone 2 vil altså være = 123 - 150

Mange atleter bruger ikke bare 5 pulszoner, men også 7 eller nogle sågar 9 pulszoner.
Personligt er jeg de seneste år gået lidt den modsatte retning og har planlagt min træning efter de 3 træningszoner der bruges i principperne omkring polariseret træning. Se evt. Trænergruppens indlæg under RR omkring Polariseret træning ;)
Michael Kjærskov

Think outside, no box required :D 🚴💨
Besvar