Aarhus-Odense-København

Beretninger fra de forskellige cykelløb.
Besvar
Knud Pedersen
Indlæg: 591
Tilmeldt: 29 jun 2020, 16:07
Geografisk sted: Odense SV

Aarhus-Odense-København

Indlæg af Knud Pedersen »

Lad mig starte en streng for os, der var på langtur i lørdags.
Jeg startede i Aarhus kl 7:00 uden hjælpende pedaluers ved min side, så jeg var lidt spændt på hvad dagen ville bringe.
Kom dog med i en stor gruppe og så gik det ellers med god tempo sydpå. Da vi kom til Horsens depot blev vi halveret, da nogle ville i depot - jeg valgte at sprænge over. Det gik stadig fint, men lige før Vejle (ned ad Bredballe) mærkede jeg at jeg var på tynd is - det var så et flat baghjul :( Skifte slange og så ellers alene, men allerede ved Vejle finder jeg 3 unge fyre i passende tempo - problemet er bare at de holdt tempoet op ad Munkebjerg, og så måtte jeg bruge de næste 10 km på at hente dem. Nå videre over den gamle lillebælts bro, som var lukket pga os :) I depot i Middelfart og fandt igen en hurtig turbo gruppe, som jeg måtte udskifte til en langsommere gruppe efter ca 30 km. Så kom pulsen lidt ned igen, men ved Skydebjerg lavede jeg den klassiske styrt mens vi ventede på fri passage, så det kostede en hudafskrabning. Men videre over Fyn, men pludselig var vi kun to i front, og efter min føring var han også sat - så alene videre til Rolfsted - med pasta og æbleskiver :) MEN vi var kommet for tidligt, så vi måtte vente 15-20 minutter inden vi kunne komme afsted. Igen for hurtigt idet vi ved broen måtte vente yderligere 10 minutter (broen skulle have været åbnet 14:45, men blev først åbnet 15:10). Men pyt vejret var jo perfekt. Over broen - 100 mand? - så lavbroen blev passeret med 40 i snit på trods af modvinden. Korsør depotet blev sprunget over, og fandt følgeskab med Holmens Cykelmyggen. Må dog slippe dem på et tidspunkt, men ved 300 km depotet kommer jeg igen godt fra starten med en god gruppe - for så at punktere - denne gang på forhjulet :( Kommer dog igang igen (og misser åbenbart Caspers tog :D ) - men finder en anden gruppe, som jeg igen må slippe tæt på næste depot. Går ind i depot (er vel egentlig ikke nødvendigt, når der kun er 35 km tilbage ;) ), men her fandt jeg endelig de annoncerede træstammer. Kommer fra depot med 3 Bogense folk, hvor Henning var en ren Duracell :) De har dog en punktering kort før mål, og jeg vælger at fortsætte alene, men kun for en kort tid, da der hele tiden kommer større grupper bagved. Det er efterhånden blevet mørkt, men ingen tid i forhold til dem der kom ind efter 1:00 :o
Sluttid 13:28, med 31,3 i snit for køretiden, så super tilfreds. Men det er sidste gang, - det er ren tortur for kroppen, så 2 gange må være nok.
Casper Bjerring
Indlæg: 167
Tilmeldt: 02 jul 2020, 08:31

Re: Aarhus-Odense-København

Indlæg af Casper Bjerring »

Jeg er blevet opfordret til at til at skrive en løbsberetning, så det vi jeg forsøge. Beklager på forhånd det er en længere beretning.
Aarhus – København starter først med at man skal have logistikken på plads og det er ikke optimalt at bo i Odense. Det kom hurtigt på plads, herefter begynder man at krydse fingre for vejret, det er lang tid siden at jeg så intenst har fulgt med i vejrudsigten i 1½ uge. Dagen for løbet oprandt og vejret endte med at være ganske fint dog østenvind.
I så lange cykelløb er der også lidt taktik i at vælge den rigtig startgruppen specielt når man skal køre alene. Så jeg havde valgt at starte i den største gruppe i den hurtigste startblok (32-37 km/t). Valget faldt på den startgruppe ud fra den betragtning at der var størst sandsynlighed for et ”free ride” et godt stykke at turen.
Taktikken jeg havde planlagt hjemme fra var en to stops strategi - et i Middelfart og et i Korsør og så ikke lave noget før tidligst ved Odense. Så var det bare at håbe på at gruppen var enig.
Nu til selve løbet, starten i min gruppe gik kl. 9.05. Det går jævnt derudaf ind til Vejle en kæmpe gruppe på omkring 60 mand så jeg holder mig i top 10 bare for at holde mig ud af problemer, og det viste sig at være godt. På en mindre bakke på vej ud af Odder blev der en flaskehals og der var harmonikasammenstød nede midt i feltet. Ved Munkebjerg var gruppen mere eller mindre intakt så der skulle ske noget så jeg trykkede moderat til den op over, hvilket resulterede i stor splittelse og da der kom samling på tropperne på vej mod Fredericia, var vi ca. 20-25 mand tilbage. Videre til depotet i Middelfart hvor alle stoppede, nyt vand på flaskerne og en rugbrødsmad i hånden og så ellers afsted igen for der var nogen der havde travlt og man vil ikke miste gruppen når der mangler 250 km i modvind. Videre til depotet i Rolfsted hvor det ikke var planen at stoppe der, men vi blev dirigeret der ind jeg skyndte mig at tage en rugbrød og så så jeg 3 mand fra gruppen liste afsted og jeg skyndte mig med og håbede på det var en god beslutning. Fra Rolfsted af var vi 4 mand og vi fandt hurtigt ind i et godt samarbejde herefter gik jagten på mit store mål at køre over Storebælt. På mærkværdigvis var der den lækreste medvind hele vejen hen over Storebælt selv om der var østenvind hele dagen. Henover Storebælt mistede vi en mand så var vi 3, men på vores depotstop i Korsør kom en anden op bagfra som havde jagtet os siden Rolfsted, så 4 mand afsted igen. Vinden henover Sjælland var hård og km 250 til 310 føltes som om de gik i sneglefart. Vi overhalede hele tiden grupper og efterhånden havde vi en hel hale, men ikke nogen der ville fører så det var vi efterhånden kun 2½ mand der gjorde. Midt på Sjælland samlede vi Mette Kjærskov og Jan C op (som køtre 200 km) det var rart for moralen med kendte ansigter og de bidrog til føringsarbejdet så det var dejligt med lidt luft. Nogen lunde samtidig så jeg Knud i gang med lappe sin cykel men jeg nåede ikke at hilse på ham for jeg lå på den forkerte side. Vi besluttede at tage et stop i depotet i Tybjerg også for vi manglede alle vand, mens vi står der finder vi ud af at vi ligger i toppen så det bliver et meget kort stop inden det går videre 5 mand 1 kvinde. Desværre får Mette en defekt. Vi indhenter gruppen, der er startet 1 time før os, her håber vi de vil hjælpe lidt med føringsarbejdet -det gad de desværre ikke. Til vores held begyndte de at angribe hinanden de sidste 15 km og så kunne de godt føre for vi gad ikke lukke huller til nogen vi havde 1 times forspring til. Så vi fulgte dem bare til mål 😊. Jeg vil godt indrømme at jeg var lidt stegt de sidste 70 km i modvinden men det var vi alle. Det at vide at man kørte for en top 10 placering gjorde at man bare kørte.

Resultatet blev en tid på 10:58:24 og en samlet 5 plads. Gns. fart uden pauser 34,6 km/t, samlet pause tid 11 min.

Til alle de tal fikserede i klubben, host host, J.A., M.K., A.H. så er der lidt data nedenfor.
Weather Impact: 11.5%
Headwind: 73% @ 4.1-8.1m/s
Longest Headwind: 04h 37m 19s
Air Speed: 36.9km/h
Temp: 14.2-20.1°C
Heart rate:
Z1: 1%
Z2: 65%
Z3: 32 %
Z4: 2%
Z5: 0%
Carl Nielsen
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 jun 2020, 19:06

Re: Aarhus-Odense-København

Indlæg af Carl Nielsen »

Stærkt kørt begge to - og super gode referater
Alan Askvig
Indlæg: 350
Tilmeldt: 29 jun 2020, 16:12

Re: Aarhus-Odense-København

Indlæg af Alan Askvig »

Stærkt kørt begge to 💪
Casper Bjerring
Indlæg: 167
Tilmeldt: 02 jul 2020, 08:31

Re: Aarhus-Odense-København

Indlæg af Casper Bjerring »

Tak :) det vildt flot kørt af Knud..👌🦾
Brugeravatar
Michael G Jensen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 29 jun 2020, 21:53

Re: Aarhus-Odense-København

Indlæg af Michael G Jensen »

Ja i er sgu nogen skrapsakker begge 2. 375km puha det er satme langt 💪💪😎 og en 5. Plads til Casper, imponerende 👏👏
Besvar