Hvad skal jeg vide før køb af gravelcykel?

Alt det som ikke kan placeres i andre grupper.
Besvar
Karin Søndergaard
Indlæg: 879
Tilmeldt: 29 jun 2020, 23:27

Hvad skal jeg vide før køb af gravelcykel?

Indlæg af Karin Søndergaard »

Hej,

Mon ikke nogen, her på Forum, ved noget om Gravelcykler?

Jeg har indtryk af, at vi er flere CP’ere, som vil gerne have en god gravelcykel dels til vinterkørsel, dels til kørsel på brede skovstier - men ikke MTB.

Er der nogen, som har erfaring hermed - og hvad vi evt. skal være opmærksomme på? Fx. hørte vi, at carbon er sart overfor vejsalt....

Jeg har kigget lidt på en Scott Contessa, Addict 25, men er meget i tvivl vedr. hjul/dæk (700x30), da det for mig ikke ser ud som om, de er lige så brede som gravel (700x42) - og det er det, jeg gerne vil have - den skal dække et andet behov end min sommercykel. Om der bare kan skiftes hjul, så jeg kan sætte graveldæk på, kan jeg ikke se, men tænker ikke, det er en mulighed.

Er der nogen, som har erfaringer, I vil dele?

Hilsen Karin.
Hans Chr. Hansen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 30 jun 2020, 17:25

Re: Hvad skal jeg vide før køb af gravelcykel?

Indlæg af Hans Chr. Hansen »

En gravel-ramme er typisk karakteriseret ved en anden stelgeometri end en landevejsramme. Det involverer typisk fladere vinkler, som giver en mere stabil og godmodig styrekarakteristik (= den vil gerne køre ligeud) og bedre plads i for- og baggaffel til de bredere dæk.

Køber du en landevejsramme i forventning om, at du 'blot' kan sætte knopdæk på og drøne ud på skovstierne, skal du altså lige sikre dig, at der er plads til dæk i den bredde, du ønsker dig (det er du jo også selv inde på).

Men der må da være nogle af klubbens terræn-fyre, som kan give lidt mere indspark :-)
Besvar