Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Alt det som ikke kan placeres i andre grupper.
Besvar
Bo Ravn
Indlæg: 304
Tilmeldt: 30 jun 2020, 11:45

Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Bo Ravn »

Nu hvor Roger (god bedring Roger) har bekendt sine selvskadende aktiviteter vil jeg også bekende mine. Ikke for at få medynk (selv om det varmer) men fordi de indeholder 2 moraler.

For knap 14 dage siden kørte Peter og jeg en stille tur på mtb på frosthårde men brede grusveje i Elmelundsskoven. Der var en del gående trafik så vi kørte hverken hurtigt eller uforsvarligt. Pludselig og uvarslet blokerede mit baghjul og jeg blev smidt af til højre side. Et tungt og dumpt fald ned på den frosthårde grus, hvor jeg især slog hofte og lår. Da jeg fik samlet mig op var jeg mest chokeret over hvordan det kunne ske, et tjek af cyklen (iøvrigt uskadt) viste at stikakslen på baghjulet med quick release havde løsnet sig så meget at baghjulet var løst.

Jeg formåede at cykle stille hjem og sætte cyklen i kælderen,- adrenalin er en god mertedæmper. Dagen efter kunne jeg ikke gå eller bevæge mig for smerter og dr. Halvard ordinerede skadestue og røntgen. Så gik den eftermiddag. Men hjem igen med beskeden om at der ikke var fraktur at se på røntgen. Tag den med ro og hvis du om 3-4 dage stadig har smerter kontakt da egen læge. Hmmm 3 dage efter var smerterne stadig uudholdelige og jeg fik en lægetid. Heldigvis fik jeg et lyst indfald og kontaktede Michael Kjærskov som kunne undersøge mig med det samme. Michael har erfaring for at nogle brud i hofte/bækken kan være meget svære at se på røntgen. Så han indstillede yderligere udredning, og med nogen bøvl og insisteren fra min side fik jeg i tirsdags den MR scanning, som viste "diskrete" brud på knogler i bækken.

Behandlingen består i ro og hvile, det giver sig selv når man ikke kan gå. I dag har jeg dog præsteret at gå over gaden til Meny for at handle, ialt 150 mtr hver vej. Det lægger jeg heller ikke på Strava :D

Morale 1: Tjek stikakslen med jævne mellemrum, den kan løsne sig
Morale 2: Stol ikke på røntgen især ikke ved risiko for brud på hofte/bækken. Uden Michaels kompetente undersøgelse og forslag til yderligere udredning var jeg næppe blevet udredt. Røntgen viste jo ingenting. Uden udredning er der risiko for at man foretager forkerte ting i restitutionen.

Vi ses derude på cyklen når det bliver lidt lysere og varmere slut februar.
Venlig hilsen
Bo Ravn
formand
Bent Bächler
Indlæg: 309
Tilmeldt: 29 jun 2020, 19:11

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Bent Bächler »

Jamen, så ønskes du også God bedring Bo :D .

Jeg må indrømme, at jeg efter engang for nogle år siden brækkede kravebenet, og lægen efter røntgen fortalte mig, der ikke var noget brud - ja så spørger jeg altid, om han nu er helt sikker ;) . Dengang var der nemlig et brud, som jeg tydeligt kunne mærke med fingrene.
Bent
Knud Pedersen
Indlæg: 611
Tilmeldt: 29 jun 2020, 16:07
Geografisk sted: Odense SV

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Knud Pedersen »

øv Bo - god bedring
jeg synes der er lidt mange uheld for tiden :(
Jeg valgte raceren i dag, da jeg så I havde skrevet om sorte pletter på mtb spor.
For så at blive ramt af en bil på baghjulet - uden at der skete noget. Han overholdt ikke sin vigepligt fra en sidevej, som jeg kører ind på - så han fik lige et møgfald med på vejen :evil:
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 921
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Allan Herskind »

Øv for dig også Bo, og jeg må tilstå, at Rousing og jeg havde aftalt en tur her i formiddag på landevejen, men aflyste den igen.
Ingen af os syntes vi har brug for en pause på grund af uheld.
Så det blev igen en tur indenfor.
Og som lidt "krydderi" på denne tur trænede jeg mit venstre ben lidt ekstra.
Det blev gjort over en 15 minutters periode, hvor jeg skulle følge musikkens rytme med venstre ben alene.
(Altså venstre pedal i bund ved "takten".)
Det var faktisk meget sjovt og ikke lige let hele tiden, og jeg kunne godt mærke det bed lidt ekstra.

Nu kan Knuds W-faktor så testes de næste par gange, så går tiden jo lidt med det.

Der er lys forude........
Venlig hilsen
Allan Herskind
Vil du være med på vinderholdet?
Så kom og kør i Turbogruppen i 2024 :D
Roger Oinas Larsen
Indlæg: 246
Tilmeldt: 03 jul 2020, 00:26

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Roger Oinas Larsen »

Det er jeg ked af at høre, Bo. God bedring til dig også.

Jeg var lidt heldigere med mine lægevidenskabelige konsulenter. De spottede at kuglen var brækket af lårbenet, så den fik et par skruer og så må der trænes intervaller igen.

Det er jo før set at stikaksler arbejder sig løse under kørsel og jeg har tjekket lidt op det. Der er en del fejlmuligheder, så det er med at få den på et godt værksted, for at få dem elimineret.
Henrik X Grønvall

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Henrik X Grønvall »

Go bedring til alle vinter-uheldige 😖🤕 og må de tørre veje/spor snart komme os til undsætning 🤞

Lige et aksel-input fra MTB verden. Jeg havde et uprovokeret styrt for 3-4 år siden hvor jeg sammen med min gruppe havde kørt power-intervaller i Elmelundskoven og var på asfalt på vej til Hole og Langesø for at fortsætte træningen der. Imellem hyggesnak og god stemning svingede vi fra Kalørvejen venstre mod grusvejen til Hole og lige der midt i svinget med jævn (ikke hurtig) fart blokerede mit baghjul uden varsel og jeg røg direkte over styret og med fjæset direkte ned i Martin Tecedor’ baghjul/kassette. Det gik så hurtigt at man ikke når at tage fra !! 😣😬

Det viste sig at min bagaksel/stilk var knækket pga. slidte bagsvinger-lejer. For meget tværgående bevægelse lagde stress på aksel (der må ingen tværgående bevægelser være ). Som Roger så rigtigt skriver så kan der være MANGE årsager til aksel-defekt så siden da har jeg også kontrolleret aksel med jævne mellemrum 😮☝️
Henrik X Grønvall

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Henrik X Grønvall »

Go bedring til alle vinter-uheldige 😖🤕 og må de tørre veje/spor snart komme os til undsætning 🤞

Lige et aksel-input fra MTB verden. Jeg havde et uprovokeret styrt for 3-4 år siden hvor jeg sammen med min gruppe havde kørt power-intervaller i Elmelundskoven og var på asfalt på vej til Hole og Langesø for at fortsætte træningen der. Imellem hyggesnak og god stemning svingede vi fra Kalørvejen venstre mod grusvejen til Hole og lige der midt i svinget med jævn (ikke hurtig) fart blokerede mit baghjul uden varsel og jeg røg direkte over styret og med fjæset direkte ned i Martin Tecedor’ baghjul/kassette. Det gik så hurtigt at man ikke når at tage fra !! 😣😬

Det viste sig at min bagaksel/stilk var knækket pga. slidte bagsvinger-lejer. For meget tværgående bevægelse lagde stress på aksel (der må ingen tværgående bevægelser være ). Som Roger så rigtigt skriver så kan der være MANGE årsager til aksel-defekt så siden da har jeg også kontrolleret aksel med jævne mellemrum 😮☝️
Lene Bak
Indlæg: 236
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:50

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Lene Bak »

Kære klub venner

Da jeg er radiolog, fangede overskriften mit øje, så jeg har læst kommentarerne.

Det er rigtig trist, når nogen kommer til skade, men denne overskrift og efterfølgende kommentarer mener jeg kun skaber utryghed og mistillid, som ingen kan have glæde af, hvis man selv eller andre skulle være uheldige at komme til skade.

Jeg arbejder som radiolog og har dagligt igennem godt 20 år set adskillige røntgenbilleder og skanninger af forskellig art på knogler og led.
Det er fuldstændig velkendt, at man ikke kan se alle brud på røntgenbilleder, men det er en rigtig god undersøgelse. Hvis patienten med normale røntgenbilleder, har vedblivende eller forværrede symptomer udover det forventelige, kan man supplere med en scanning, hvis det vel og mærke har en konsekvens for behandlingen udover smertestillende. Ellers er der ingen lægefaglig grund til at skanne. Skannerne skal prioriteres til de patienter, hvor diagnosen kun kan stilles ved hjælp af disse, feks cancer, blodpropper i hjernen mm.

Mvh og god bedring
Lene Bak
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 921
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Tjek stikakslen og stol ikke på røntgen

Indlæg af Allan Herskind »

Fint indspark Lene, synes jeg.
Ressourcer skal selvfølgelig bruges bedst muligt, og det er jo nu engang vores eget ansvar, at være opmærksomme på/i vores egen situation.
Og det mener jeg så også, at man skal huske at være.
Altså ligesom Bo, at hvis man fortsat har smerter og føler der er noget galt, må man igen søge hjælp og afklaring, og ikke vente for længe med noget der skulle/kunne have været behandlet. Det gør ingen gavn i det lange løb.
Venlig hilsen
Allan Herskind
Vil du være med på vinderholdet?
Så kom og kør i Turbogruppen i 2024 :D
Besvar