Nogle cykler er gjort klar i efteråret, men nogle har også samlet støv og rust over vinteren.
Der skal gøres lidt for sikkerhed og lidt for at gøre det nemt for dig og klubkammeraterne.
Dækkene skal ses efter og små sten skal pilles ud.
Du kan også lette aftagning af dækkene, hvis uheldet er ude og du kører med slanger. Dæk kan nærmest gro fast på fælgkanter gennem vinteren.
Tag hjulene af og løsn dækkene i begge sider hele vejen rundt. Tag dåsen med børnetalkun og tør talkun på kanten af dækkene. Det gør det meget hurtigere og lettere at afmontere og montere, hvis der kommer en punktering. Denne forberedelse vil de andre i din gruppe også sætte pris på, at du har foretaget hjemmefra.
Og så er der jo også kæden, men den skal nurses hele året.
Ciao/Gunner
Er din cykel klar til åbningsløbet?
-
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23
Er din cykel klar til åbningsløbet?
Gunner/Ældste Brumbasse
-
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23
Re: Er din cykel klar til åbningsløbet?
Cykelkæden er måske alligevel værd at bruge lidt mere tid på.
Kæden overfører kræfter og skal samtidig, sammen med kædehjul og kassette, fungere som "gearkasse". For at kunne dette til din tilfredshed skal hele gearkassen være ren og kæden velsmurt. Samtidig må ingen af delene være slidt for meget.
I Pedaleur har der været styrt og ulykker på grund af slidte dele i "gearkassen".
Kædens slid kan måles med et værktøj over et antal kædeled. Ved moderat slid Inden for visse grænser kan man nøjes med at skifte kæden, ellers er både kæde og krans til udskiftning. Det er ikke muligt med det blotte øje at se kædens slid, du må have måleværktøj eller stole på din cykelsmed.
Kædesmørelse er noget af en "religion", men smørelse skal der til.
Virkemidlerne er små Teflonlignende voksmolekyler. De smøres på med et vandbaseret opløsningsmiddel eller et syntetisk opløsningsmiddel.
Når kæden er smurt skal den inden for 30 min aftørres. Den film af smøremiddel som sidder uden på kæden skal fjernes for ikke at samle støv og skidt.
På trods af religionerne er der vist enighed om, at de gamle kædeolier er helt yt.
En velfungerende "gearkasse" letter også gearskift.
Ciao/Gunner
Kæden overfører kræfter og skal samtidig, sammen med kædehjul og kassette, fungere som "gearkasse". For at kunne dette til din tilfredshed skal hele gearkassen være ren og kæden velsmurt. Samtidig må ingen af delene være slidt for meget.
I Pedaleur har der været styrt og ulykker på grund af slidte dele i "gearkassen".
Kædens slid kan måles med et værktøj over et antal kædeled. Ved moderat slid Inden for visse grænser kan man nøjes med at skifte kæden, ellers er både kæde og krans til udskiftning. Det er ikke muligt med det blotte øje at se kædens slid, du må have måleværktøj eller stole på din cykelsmed.
Kædesmørelse er noget af en "religion", men smørelse skal der til.
Virkemidlerne er små Teflonlignende voksmolekyler. De smøres på med et vandbaseret opløsningsmiddel eller et syntetisk opløsningsmiddel.
Når kæden er smurt skal den inden for 30 min aftørres. Den film af smøremiddel som sidder uden på kæden skal fjernes for ikke at samle støv og skidt.
På trods af religionerne er der vist enighed om, at de gamle kædeolier er helt yt.
En velfungerende "gearkasse" letter også gearskift.
Ciao/Gunner
Gunner/Ældste Brumbasse
-
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:23
Re: Er din cykel klar til åbningsløbet?
Der kan opstå behov for, at du kan justere, efterspænde eller reparere din cykel under vejs. Du kan selvfølgelig læne dig op at mottoet I Pedaleur “vi følges ad” og få hjælp af de andre.
Det kan være en usikker løsning. Hvem har ikke været på tur og efter en time eller to vil nogen fra gruppen en længere eller kortere vej hjem, altså en deling med “høj puls”. Det medfører at man måske ikke når at konferere, om man har midler til at hjælpe hinanden fordi cyklerne er forskellige.
Nogen kører med slanger og har måske slanger og lappegrej med. Andre uden slanger og med særligt lappegrej.
Nogen cykler med 10 speed, andre 11 og nogle 12. Derfor er kædeled forskellige.
Uanset det værdigfulde princip om, at vi hjælper hinanden og følges ad skal du har det mest fornødne med.
Hvis din hjulaksel ikke har indbygget release skal du altid have en 6 mm Unbraco med.
Hvis du er til slanger så en slange, måske også en ekstra slange eller lappegrej.
Luft, som pumpe eller et par patroner.
To dækjern.
Et kædeled af samme slags som din kæde. Det kan være meget nyttigt med en kædespringer da ikke alle kæder skiller ad så de er ligetil at samle med kædeled uden værktøj.
Særligt til om vinteren er et par tynde gummihandsker meget praktiske, de snavsede hænder skal ikke I handskerne efter reparationen.
Værktøj?
Det er vanskeligt at vælge.
Tidligere var dyrere cykler samlet I Europa med håndkraft hvor man når langt med Unbrako (en sekskantet pind I størrelse 1-8 mm) og et seks kantet værktøj I 3-10 mm.
I dag er cykler samlet dels I østlande, dels I Europa. Forklaringen er nu, at fordi dele af cyklerne samles med robotter bruger man Unbraco, Torx, stjerne og lige kærv på samme cykel.
Selv slæber jeg altid et lille forældet multiværktøj med. Det har indbygget kædespringer, 5 størrelser Unbraco og et par nøgler til sekskantede møtrikker. Hele sagen vejr 63 gr. og er en god forklaring på, at jeg altid kommer sidste op ad bakkerne.
Ovenstående klargøring rækker ikke hvis du planlægger en cykeltur fra DK til Midddelhavet.
Det kan være en usikker løsning. Hvem har ikke været på tur og efter en time eller to vil nogen fra gruppen en længere eller kortere vej hjem, altså en deling med “høj puls”. Det medfører at man måske ikke når at konferere, om man har midler til at hjælpe hinanden fordi cyklerne er forskellige.
Nogen kører med slanger og har måske slanger og lappegrej med. Andre uden slanger og med særligt lappegrej.
Nogen cykler med 10 speed, andre 11 og nogle 12. Derfor er kædeled forskellige.
Uanset det værdigfulde princip om, at vi hjælper hinanden og følges ad skal du har det mest fornødne med.
Hvis din hjulaksel ikke har indbygget release skal du altid have en 6 mm Unbraco med.
Hvis du er til slanger så en slange, måske også en ekstra slange eller lappegrej.
Luft, som pumpe eller et par patroner.
To dækjern.
Et kædeled af samme slags som din kæde. Det kan være meget nyttigt med en kædespringer da ikke alle kæder skiller ad så de er ligetil at samle med kædeled uden værktøj.
Særligt til om vinteren er et par tynde gummihandsker meget praktiske, de snavsede hænder skal ikke I handskerne efter reparationen.
Værktøj?
Det er vanskeligt at vælge.
Tidligere var dyrere cykler samlet I Europa med håndkraft hvor man når langt med Unbrako (en sekskantet pind I størrelse 1-8 mm) og et seks kantet værktøj I 3-10 mm.
I dag er cykler samlet dels I østlande, dels I Europa. Forklaringen er nu, at fordi dele af cyklerne samles med robotter bruger man Unbraco, Torx, stjerne og lige kærv på samme cykel.
Selv slæber jeg altid et lille forældet multiværktøj med. Det har indbygget kædespringer, 5 størrelser Unbraco og et par nøgler til sekskantede møtrikker. Hele sagen vejr 63 gr. og er en god forklaring på, at jeg altid kommer sidste op ad bakkerne.
Ovenstående klargøring rækker ikke hvis du planlægger en cykeltur fra DK til Midddelhavet.
Gunner/Ældste Brumbasse