Tubeless problemer?

Vi diskuterer cykeludstyr, træningsmetoder, kalorieindtag, drikke mm.
Besvar
Brugeravatar
Per Schmidt Nielsen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 jun 2020, 08:09

Tubeless problemer?

Indlæg af Per Schmidt Nielsen »

Efter igen at være blevet savet over på en klubbens gravelture sidste weekend, besluttede jeg mig for at der måtte ske noget med mit udstyr :shock:

Slut med slange og indlæg til fordel for tubeless monteret af cykelsmeden. Det blev gjort tirsdag.

Nu har jeg lige tjekket cyklen og observerede to ting:

Fordækket (WTB Riddler 37c) havde tabt luften.

Bagdækket (Gravelking Ext+ 38mm), her var der kommet en masse små latexbobler ud i siderne, se foto.

Hvad siger eksperterne, er der noget i vejen her?
Vedhæftede filer
gravelking.jpg
gravelking.jpg (211.84 KiB) Vist 3769 gange
RonnySonne
Indlæg: 676
Tilmeldt: 24 aug 2020, 16:33

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af RonnySonne »

Hej Per

Det er sjældent de holder helt luft efter første gang luft.
Alt snask skal hele vejen rundt/fordeles i dækket, pump igen og kør lidt på cyklen. (Den kommer så sjældent ud)

Bagdækket er muligvis ikke beregnet til tubeles. Det må kunne googles.

R
Brugeravatar
Per Schmidt Nielsen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 jun 2020, 08:09

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Per Schmidt Nielsen »

Fair nok med fordækket.

Bagdækket er dette: https://www.panaracer.co.uk/shop-c1/tyr ... g-tyre-p66

Som står til tubeless ready. Kan det være at der er påført for højt tryk?
Leif Svarer
Indlæg: 122
Tilmeldt: 30 jun 2020, 23:35

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Leif Svarer »

Per Schmidt Nielsen skrev: 05 nov 2022, 08:05 Fair nok med fordækket.

Bagdækket er dette: https://www.panaracer.co.uk/shop-c1/tyr ... g-tyre-p66

Som står til tubeless ready. Kan det være at der er påført for højt tryk?
Begge dæk er til tubeless.

Nu ved jeg ikke om det er nye dæk hvor du før har brugt slange og dæk har trillet mange km.

Da jeg selv skifte til tubeless så jeg det samme med de dæk jeg havde brugt til slange med som blev tæt.

Ved nye dæk har jeg ikke helt set det samme, men kan forkommer i mindre udstrækning.

Pumper gerne op til max første gang hvor jeg køre meget rundt med hjulende hvor jeg også belaster hjulende på siderne, efterfølgende regulerer jeg til tryk jeg vil køre.

Du har nok mistet til væske, så jeg ville fylde 10 ml ekstra i begge dæk.

Med ellers er du velkommen til at give et kald.

PS: Har kørt med tubeless både på cross / mtb de sidste 4 år, og det er bare fedt ikke at skulle skifte slange på ture rundt i skoven / landevejen.
Michael Kjærskov
Indlæg: 390
Tilmeldt: 29 jun 2020, 20:30

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Michael Kjærskov »

Hej Per,

Har kørt tubeless et par sæsoner (efter råd og vejledning fra Leif Svarer 😉)

Jeg har primært kørt på Gravelking og kan kun tilslutte mig Ronny's og Leif's oplevelser og beskrivelser. Jeg taber ofte også altid en smule luft efter den første opsætning af nye dæk. Pumper også altid relativt meget luft i dækkene ved første opsætning, og ruller derefter en kort tur på asfalt, hvor jeg kører både langsomt og hurtigt for at få fordelt snasken, samt sidebelaster hjulene i kurver og sving. Derefter tager jeg en smule luft ud af dækkene, men justere først ned til det endelige dæktryk, den dag jeg skal ud på tur😀
Jeg har dog aldrig været udsat for at der boblede snask ud af dæksiderne, men ind imellem har jeg oplevet at der er kommet bobler mellem fælg og dækkant, og en enkelt gang ved niplerne (MEN det skyldtes at jeg ikke havde fået renset fælgen, samt fået monteret fælgtapen godt nok 🙈...)

Til orientering kan jeg oplyse at jeg i dag var i Surf og Ski. Her snakkede jeg med Daniel og foreslog ham faktisk at lave et værkstedskursus ift. gravel og tubeless-opsætning, da min fornemmelse er at en del MTB'ere og gravelfolk i klubben roder, snakker og gør sig individuelle erfaringer med dette.

Måske det kunne være en god idé at få det ud i plenum, som i denne tråd, samt få det set/afprøvet i praksis hos Surf & Ski?
Michael Kjærskov

Think outside, no box required :D 🚴💨
Per Antoni
Indlæg: 303
Tilmeldt: 30 aug 2020, 20:19

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Per Antoni »

Hej Per
Jeg har kørt tubeles i 4 år på mtb uden problemer, jeg har prøvet det samme som dig med et dæk hvor der kom væske ud af siderne, jeg kunne så læse mig frem til at dækket godt nok var TL dæk ,bare ikke af en god kvalitet, for tyndt i dæk siderne på grund af at dæk ikke må veje ret meget, du skal finde et andet dæk, for det vil blive ved med at sive igennem dæk siderne, og som Michael skriver ,så er det meget vigtigt at fælgbåndet sidder rigtigt og det er den rigtige brede.
Den stor brumbasse🐝🐝
Brugeravatar
Per Schmidt Nielsen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 jun 2020, 08:09

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Per Schmidt Nielsen »

Har været ude og rulle lidt på den tidligere i dag og var også forbi Folkebo, som har monteret dem. De sagde at det skete en gang imellem, at der kom væske ud gemmen siden på dækkene. Det er vist stoppet. Tror at trykket var til den høje side i første omgang.

Og umiddelbart er der en forbedring i køreegenskaber og fart.
Per Antoni
Indlæg: 303
Tilmeldt: 30 aug 2020, 20:19

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af Per Antoni »

Super Per
Så ser vi om det virker imorgen 🤙
Den stor brumbasse🐝🐝
RonnySonne
Indlæg: 676
Tilmeldt: 24 aug 2020, 16:33

Re: Tubeless problemer?

Indlæg af RonnySonne »

Per Schmidt Nielsen skrev: 05 nov 2022, 16:43 Har været ude og rulle lidt på den tidligere i dag og var også forbi Folkebo, som har monteret dem. De sagde at det skete en gang imellem, at der kom væske ud gemmen siden på dækkene. Det er vist stoppet. Tror at trykket var til den høje side i første omgang.

Og umiddelbart er der en forbedring i køreegenskaber og fart.
Har nogen haft lånt cyklen :D :D

R
Besvar