Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Beretninger fra de forskellige cykelløb.
Besvar
Peter Dallmann
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 aug 2020, 11:51
Geografisk sted: Odense

Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Indlæg af Peter Dallmann »

I løbet af året afvikles der 17 Gran Fondo New York løb rundt omkring på kloden, med verdensmesterskaberne i New York som det absolutte højdepunkt. Mindre kan dog også gøre det, og Bo, Halvard og undertegnede deltog derfor i weekendens GFNY-europamesterskaber i Hameln. Et løb på 164 km, og 2200 hm, der udover europæiske titler gjaldt kvalifikationen til VM i New York. Nu tænker nogen sikkert, ”Hameln, er det ikke byen med sagnet om rottefængeren, der bortførte alle byens børn?” Jo, jo, og den ligger smukt placeret ved Weser og midt i Weserbergland. Løbet foregår på lukkede veje, så længe man befinder sig mindre end én time efter den førende rytter, og vejene har den fineste asfalt.
Sammen med alle de andre deltagere stod vi forventningsfulde ved starten, der gik i morges kl.7.00. De første 25km forløb på flade veje, og det var bare om at holde på hat og briller for at følge med. Herefter bød de to første bakker på 100 hm velkommen og skabte en første selektion. Ca. 100 ryttere havde på dette tidspunkt tilsyneladende ikke lyst til at vente på mig, men der var fint selskab på mellemstykket til turens største stigning ”Roter Fuchs” på 250 hm, hvor også Bo kortvarig var op og hilse i min gruppe. Lige kommet ned fra ”Roter Fuchs” ventede den næste knold på ca. 150 hm, inden der var et længere, forholdsvist fladt stykke til turens stejleste bakke. Her var det godt at være i selskab med unge, stærke mænd, der ikke gik af vejen for at tange lange føringer i modvinden. Desværre viste de unge mænd sig knap så holdbar på den efterfølgende stejle stigning på 200 hm, og min gruppe blev skåret fint til efter salamiprincippet. En ny omgang (på en rundstrækning) ventede med de nu kendte bakker, og gruppen bestod nu også af kendte ansigter. Dem vi samlede op undervejs havde ikke meget at byde på, og bagfra var der også dødt. Med undtagelse af Franco, en lille italiener, så alle væsentlig yngre ud end jeg, så han skulle ikke med hjem. Overraskende nok var Franko ikke så stærk opad som nedad bakkerne. På den sidste bakke valgte jeg derfor at bruge de kræfter jeg egentlig ikke havde til at sætte Franko. Desværre fulgte dog ingen andre med, og toppen af bakken blev efterfulgt af endnu en top, endnu en, og lige en til. Endelig gid det nedad, 10 km igen og Franko og alle de andre var sat, troede jeg. For kort før mål blev Franco kørt forbi i kongestol af en stærk tysker. Jeg spurtede alt hvad jeg kunne, men forgæves. Sluttiden på 5.18, oversteg dog langt mine forventninger, jeg var 53 minutter efter vinderen, og sluttede på en samlet 75. plads, og en 2. plads i 60+ gruppen. Franco viste sig dog kun at være 53 år gammel, og i stedet var det en tysker der havde cyklet næsten ½ time hurtigere end mig, der indtog 1.pladsen. Bo kom i mål 15 minutter senere, og Halvard, der havde snuppet en punktering undervejs, nåede i mål på godt 6 timer. I skrivende stund, hvor vi drøner hjem af de tyske motorveje, ser vi tilbage på et dejlig ophold i Hameln og et perfekt arrangeret cykelløb der kun kan anbefales.
always look on the bright side of life!
Peter Dallmann
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 aug 2020, 11:51
Geografisk sted: Odense

Re: Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Indlæg af Peter Dallmann »

[img]https://picee.dk/sites/picee.dk/files/IMG_3188.jpg[/img]

Jeg kan ikke huske hvordan man indsætter billeder på det gamle-nye forum, men hvis man aktiverer linket, kan man forhåbentlig se hvordan man skal være uniformeret hvis man vil deltage i et GFNY-løb
always look on the bright side of life!
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 862
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Indlæg af Allan Herskind »

Sikke da nogle flotte fyre. Godt kørt, og jeg skulle da vist have været med alligevel😀.
Tak for den fine beretning. Dejligt med nye oplevelser!
Venlig hilsen
Allan Herskind
Sæsonstart 24/3
I korte rør! Ja, lad os nu se :D
Bo Ravn
Indlæg: 302
Tilmeldt: 30 jun 2020, 11:45

Re: Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Indlæg af Bo Ravn »

Det er nu tredje år i træk at vi har kørt et sensommerløb et sted i Europa. Godt for moralen og motivationen gennem sommeren at have et sådant mål.

I 2016 var det Criquillion i Belgien i 38 graders varme, fint løb, elendig asfalt og kogende varmt.
I 2017 var vi 4 der kørte Øtztahler i Østrig, det var en seriøs test men fantastisk løb i super organisation også på lukkede veje.
Og i 2018 så det relativt ukendte GFNY i Hameln. Suverænt det hurtigste løb på god asfalt og let kuperet rute også lukket for biler, skønt. Her kan nogle af klubbens hurtigste unge løver formentlig være med om topplaceringerne, så kom bare frem.
Fantastiske oplevelser skal nogle gange have lov til at stå alene, så jeg kommer næppe til at gentage disse løb, men er altid på udkig efter tilsvarende udfordringer bare ikke i iskold regn i Norge eller Sverige :D :D
Venlig hilsen
Bo Ravn
formand
Brugeravatar
Allan Herskind
Indlæg: 862
Tilmeldt: 30 jun 2020, 12:28

Re: Gran Fondo New York – european championship i Hameln

Indlæg af Allan Herskind »

Og her er en anden beretning og dato for næste års løb.
Er der nogen der vil med?

http://cykelmagasinet.dk/gfny-deutschla ... i-baghaven
Venlig hilsen
Allan Herskind
Sæsonstart 24/3
I korte rør! Ja, lad os nu se :D
Besvar