Regler for færdsel på stier.

Her skrives om input om alt det der kan være med til at højne sikkerheden på landevejen, og hvor vi ellers kører.
Besvar
Gunner Andersen

Regler for færdsel på stier.

Indlæg af Gunner Andersen »

Mange pedaleurer anvender stier til gang, løb og cykling.
Under talrige ture "Odense Rundt" har vi mødt alt fra forståelse, misforståelse og lurende sammenstød.
Det er dejligt, at stierne bliver brugt og tiderne er til frisk luft.
Men særligt når mange bruger stierne er der brug for færdselsregler.
Kender du dem?
Se nærmere på:
https://www.tv2fyn.dk/odense/loeber-du- ... kerte-side
Ja, hvis du er alt for træt til at læse 6 sider, kan du i stedet lytte til indslaget.
Husk dog altid, at reglerne kun har værdi, hvis de to parter som mødes på stierne begge kender reglerne :geek:
Ciao
Roger Oinas Larsen
Indlæg: 239
Tilmeldt: 03 jul 2020, 00:26

Re: Regler for færdsel på stier.

Indlæg af Roger Oinas Larsen »

Jeg læser det, som det er rimeligt enkelt at være cyklist:
Kort gengivet skal vi holde til os i højre side af stien og fodgængere skal evt. træde til side, så vi kan passere.

Det er meget mere kompliceret at være fodgænger. De skal gå imod trafikken bortset fra alle de steder, hvor det er skiltet, at de ikke skal.

Jeg vil anbefale at passere fodgængere så hastigt som overhovedet muligt, for at have kortest mulig nærkontakt med dem. Specielt i disse coronatider. Undlad for alt i verden at bruge ringeklokke; derved undgår man at de utilregnelige forgængere springer til (den forkerte) side, hvis de imod forventning ikke går imod kørselsretningen. Ligeledes undgår man at høre deres forbandelser. De fleste fodgængere opfatter lyden af en cykelklokke som tegn til, at det er tid til at skælde ud.
Bo Ravn
Indlæg: 303
Tilmeldt: 30 jun 2020, 11:45

Re: Regler for færdsel på stier.

Indlæg af Bo Ravn »

Fint at tage emnet her op og minde om reglerne på stier og skovveje. Jeg var faktisk ikke helt på det rene med at færdselsloven også gælder på en grussti eller skovvej. Så godt at gøre opmærksom på det.

Jeg tror at man med sund fornuft, tålmodighed og almindelig hensyntagen kommer langt her. Det første er, tror jeg, at vi som cyklister erkender at det ikke er på befærdede stier at vi skal træne anaerob udholdenhed eller syretræning; det må foregå et andet sted. Hvis vores tilgang er at vi alle skal deles om stierne, at vi alle skal kunne være der, så tror jeg at vi kommer langt.

Roger har måske en pointe at en ringeklokke for nogen er en rød klud, så må man tage stemmen i brug for at varsle at man passerer bagfra. Jeg synes selv at man får mange "God tur", "Godt Nytår" eller andre hilsener, hvis man selv er hensynsfuld. Jeg bruger mest ringeklokken til at varsle med og oplever ikke problemer.
Venlig hilsen
Bo Ravn
formand
Besvar